آموزش کامل بازی WAYFARERS

معرفی

اتفاقات بازی مسافران جنوب دجله، در اوج دوران خلافت عباسیان، حدود۸۲۰ سال پس از میلاد مسیح جریان دارد. به عنوان ماجراجویان، نقشه برداران و ستاره شناسان، شجاع برای نقشه برداری از سرزمین‌های اطراف و بهشت‌های فرادست، بغداد را ترک کنید. بازیکنان باید کاروان، کارگرها و تجهیزاتشان را مدیریت کنند، ضمن اینکه به شکل منظم، یافته‌های خود را به مرکز حکمت گزارش دهند. آیا خلیفه را تحت تاثیر قرار خواهید داد، یا اینکه راهتان را گم کرده و تسلیم بیابان خواهید شد؟

هدف بازی

هدف بازی مسافران جنوب دجله، کسب بیشترین امتیاز پیروزی در پایان بازی است. راه اصلی کسب امتیاز، نقشه برداری از زمین، آب و آسمان است. همچنین می‌توانید با به روز کردن کاروان، کسب ایده و اثرگذاری بر سه صنف علم، تجارت و اکتشاف امتیاز کسب کنید. بازیکنان ضمن انجام اکتشاف، می‌خواهند که پیشرفت‌های خودشان را به شکلی سریع به ثبت برسانند. بازی زمانی تمام می‌شود که یکی از بازیکنان به سمت راست‌ترین ستون در نوار ثبت وقایع برسد.

اجزای بازی

چیدمان بازی

برای چیدن بازی مسافران جنوب دجله، مراحل زیر را طی کنید:

۱- طبق تصویر زیر، سه بخش صفحه اصلی بازی را در وسط میز کنار هم قرار دهید. از هر دو سمت آن‌ها می‌توانید استفاده کنید، به این شکل کمی تنوع در هر بازی ایجاد خواهد شد.

۲- کارت‌های شهروند، فضا، زمین، آب و ایده را در دسته‌های جداگانه بر بزنید. دسته کارت‌ها را طبق تصویر زیر بچینید به شکلی که ۵ دسته کارت به پشت قرار گرفته داشته باشید.

۳- ۴ کارت بالایی هر دسته را به رو در جایگاه‌های مجاور با آن دسته قرار دهید.

۴- کاشی‌های ثبت وقایع را بر بزنید و در هر کدام از جایگاه‌های خالی در نوار ثبت وقایع یک کاشی به رو بگذارید.

۵- در وسط نوار ثبت وقایع و در جایگاه‌های مشخص شده، ۱ کارگر سبز رنگ بگذارید.

۶- هر ۱۰ کاشی ارتقاء ویژه (صورتی رنگ) را در جایگاه‌های مشخص شده در صفحه اصلی بگذارید.

۷- به ازای هر بازیکن، ۱ عدد از هر کاشی ارتقاء یکتا با رنگ سبز، مشکی، زردو آبی در جایگاه‌های صفحه اصلی قرار دهید. اگر تعداد بازیکنان از ۴ نفر کمتر است، بقیه آن‌ها را به جعبه برگردانید.

موارد زیر را به تمام بازیکنان بدهید:

۱- ۱ عدد صفحه شخصی به شکل تصادفی

۲- ۵ عدد تاس از رنگ انتخابی بازیکن: ۲ عدد از تاس‌ها در مخزن روی صفحه اصلی و در نزدیکی مناره قرار می‌گیرند. ۳ تاس دیگر باید ریخته شده و در کنار صفحه بازیکن قرار بگیرند.

۳- ۱۵ عدد نفوذ از رنگ انتخابی بازیکن.

۴- ۱ عدد نشانگر از رنگ انتخابی بازیکن که در سمت چپ صفحه شخصی آن بازیکن قرار می‌گیرد.

۵- ۱ عدد کارگر زرد و ۱ عدد کارگر آبی.

۶- سکه‌ها و توکن‌های توشه را در کنار صفحه اصلی و در انبار بازی بگذارید.

۷- بازیکن آغازگر را به شکل تصادفی انتخاب کنید. با استفاده از جدول ستون کناری، مقدار توشه، سکه و نفوذ در ۳ صنف را طبق ترتیب نوبت به بازیکنان بدهید. نوبت‌ها همیشه در جهت عقربه‌های ساعت دور میز می‌چرخد. بازیکنان میزان نفوذ خود در هر صنف را با قرار دادن نفوذ از انبار خودشان در مناره متناظر با آن صنف در صفحه اصلی مشخص می‌کنند.

در مثال صفحه قبل، بازیکن آبی آغازگر بازی است، پس باز یرا با ۲ توشه، ۳ سکه و ۱ نفوذ در صنف اکتشاف (آبی) شروع می‌کند. بازیکن قرمز نفر دوم است، پس بازی را با همین منابع، بعلاوه ۱ نفوذ در صنف تجارت (زرد) شروع می‌کند.

اگر تعداد بازیکنان از ۴ نفر کمتر است، صفحات، تاس‌ها، نفوذها، نشانگرها و کارگاهای اضافی را به جعبه بازی برگردانید.

مروری بر روند بازی

مسافران جنوب دجله در تعداد نوبت نامشخصی بازی می‌شود. با شروع از بازیکن آغازگر، هر بازیکن نوبت خودش را بازی کرده و سپس نفر بعدی در جهت عقربه‌های ساعت نوبتش را بازی می‌کند. این روند انقدر ادامه خواهد یافت که شرط پایان بازی محقق شود (صفحه ۱۸ را ببینید).

هر بازیکن در نوبت خودش یا باید یک تاس در صحفه بگذارد، یا یک کارگر، یا اینکه استراحت کند.

به جای اینکه در چند صفحه بعدی کارهای نوبت هر بازیکن را توضیح دهیم، مفاهیم کلیدی بازی از جمله برچسب‌ها، نفوذ، ثبت وقایع، صنف‌ها، کارت‌ها و کاشی‌های ارتقاء را پوشش خواهیم داد.

برچسب‌ها

در طول بازی بازیکنان برچسب‌های متوعی جمع‌آوری می‌کنند. برچسب‌ها روی صفحات شخصی بازیکنان، کارت‌های زمین، آب، فضا و کاشی‌های ارتقاء ویژه وجود دارند. معمولا برای گرفتن امتیاز و پیشروی در نوار ثبت وقایع به برچسب‌ها نیاز دارید.

شهر، چشم‌انداز، بندرگاه و آب‌های آزاد برچسب‌های «اصلی» هستند. این برچسب‌ها به ۲ شکل به شما امتیاز می‌دهند.

مجموعه‌های عادی: بازیکنان هر کدام از ۴ نوع برچسب اصلی را به شکل مجزا و بر اساس اینکه چند عدد از هر کدام دارند امتیازشماری می‌کنند: صفر یا ۱ برچسب صفر امتیاز، ۲ تا ۷ برچسب بر اساس جدول بالا امتیازشماری خواهد شد. هر برچسبی که بیشت از ۷ عدد از آن داشته باشید. هدر می‌رود و امتیازی بابت آن نمی‌گیرند.

مجموعه‌های یکتا: به ازای هر مجموعه از ۴ برچسب اصلی ۵ امتیاز می‌گیرید (۱ عدد از هر نوع).

اگر چیزی برایتان واضح نیست، مثال امتیازشماری صفحه ۱۹ را ببینید.

هر بازیکن ۱۵ نشانگر نفوذ از رنگ انتخابی خودش در اختیار دارد. در طول بازی از این نشانگرها برای نشانه‌گذاری نفوذ روی کارت‌ها یا در ۳ صنف استفاده می‌شود.

هر زمان بازیکنی این قابلیت را دریافت کند، می‌تواند از انبار خودش یک نشانگر نفوذ بردارد و آن را روی یکی از کارت‌های به رو قرار گرفته در کنار صفحه بازی که در حال حاضر هیچ نفوذی روی آن نیست بگذراد.

هر بازیکنی که بخواهد با کارت حاوی نشانگر نفوذ حریف تعامل کند، باید ابتدا ۱ سکه یا ۱ توشه از انبار خودش به او بدهد. اگر نتواند، اجازه تعامل با آن کارت را ندارد.

تعامل با کارت یعنی: تصاحب کارت برای پانورامای شخصی،‌قرار دادن یک کارگر روی کارت یا برداشتن یک کارگر از روی کارت. نفوذ روی یک کارت فقط زمانی حذف می‌شود که آن کارت تصاحب شود. نفوذی که به این شکل حذف شود، همیشه به انبار صاحبش برمی‌گردد.

هر زمان بازیکنی این قابلیت را کسب کند، می‌تواند از انبار خودش یک نشانگر نفوذ بردارد و آن را روی صنف مشخص شده بگذارد ( مناره همرنگ در صفحه اصلی). این علامت خاص به بازیکن اجازه می‌دهد نفوذ را روی یک صنف دلخواه خودش بگذرد. معمولا علائم شبیه به این، یک رنگ خاص را مشخص می‌کنند.

هر زمان بازیکنی این قابلیت را کسب کند، می‌تواند یکی از نفوذهای خودش را از یک صنف به صنف متفاوتی جابجا کند.

برخی از تاثیرات از بازیکن می‌خواهند از روی اصناف نفوذ خرج کند. این علامت خاص از شما می‌خواهد که نفوذ مشکی رنگ خرج کنید. در مزان خرج کردن نفوذ، بازیکن باید نفوذ خرج شده را از صنف مربوطه به انبار شخصی خودش برگرداند.

اگر قابلیتی کسب کردید که اجازه می‌داد روی یک کارت یا در یک صنف نفوذ کسب کنید اما هیچ نشانگر نفوذی در انبارتان نداشتید، می‌توانید یکی از نفوذهایی که روی یک کارت یا صنف دارید را جابجا کنید.

ثبت وقایع

بخش بزرگی از تمرکز بازیکنان در طول بازی معطوف به جلو بردن نشانگرشان در نوار ثبت وقایع است. هرچند رسیدن به پایان نوار الزاما تضمین‌کننده پیروزی نیست، اما بهتر است که بازیکنان تازه‌وارد هدفشان را حرکت در طول مسیر بگذارند، چرا که به این شکل بهتر خواهند دانست که چه کاری باید انجام دهند. بازیکنان حرفه‌ای‌تر نحوه بهره‌گیری از این نوار را خواهند آموخت معمولاً پیشروی در این نوار را به نفع امتیاز گرفتن از سایر بخش‌های بازی به تعویق می‌اندازند.

هر زمان بازیکنی این قابلیت ثبت وقایع را به دست آورد، می‌تواند نشانگر خودش را در نوار ثابت وقایع ۱ جایگاه به سمت راست حرکت دهد.

جایگاه‌های نوار ثبت وقایع به شکل تک‌های کاغذ هستند، هر جایگاه ممکن است به یک یا چند لکه جوهر متصل باشد. برای حرکت از روی یک لکه جوهر، بازیکن باید پیش نیاز چاپ شده را داشته باشد. دو لکه جوهر اول هیچ پیش نیازی ندارند. بعد از عبور از آنها از بازیکنان باید برنامه‌ریزی قبلی برای عبور از سایر لکه‌ها داشته باشند.

در مثال بالا، بازیکن قرمز می‌تواند یا به سمت بالا حرکت کند، که در این صورت باید ۲ برچسب کتابخانه داشته باشد، یا اینکه مستقیما به سمت راست حرکت کند، که در این صورت باید ۱ برچسب سیاره داشته باشد.

برخی از لکه‌های جوهر از بازیکن می‌خواهند نفوذ خرج کنند. اگر نفوذی برای خرج کردن نداشته باشید، اجازه عبور از این لکه‌ها را ندارید.

وقتی که وارد جایگاه جدیدی در نوار ثبت وقایع شدید، فورا تاثیرات مشخص شده در آن جایگاه را اجرا کنید که معمولاً ۱ کاشی ثبت وقایع یا یک تاثیر از پیش چاپ شده خواهد بود. کاشی‌های ثبت وقایع هیچ وقت سوزانده نمی‌شوند و هر بازیکنی که وارد جایگاه آنها شود اثرشان را اجرا می‌کند.

هر تعداد بازیکن می‌توانند در یک جایگاه از نوار ثبت وقایع قرار گرفته باشند، به جز سمت راست‌ترین جایگاه‌ها که هر کدام برای ۱ بازیکن جا دارند. وقتی که بازیکنی به یکی از این ۵ جایگاه برسد، پایان بازی کلید خواهد خورد. همه بازیکن‌ها، از جمله همین بازیکن، ۱ نوبت نهایی خود را بازی خواهد کرد.

در زمان چیدمان بازی، ۴ کارگر سبز رنگ در طول نوار قرار می‌گیرند. اولین بازیکنی که به یکی از ۲ جایگاه مجاور با این کارگرها برسد، فورا آن را از صفحه اصلی برداشته و به انبار خودش اضافه می‌کند.

اصناف

۳ صنف در بازی وجود دارد که با ۳ رنگ مناره روی صفحه اصلی نمایش داده شده‌اند: علم (مشکی)، تجارت (زرد) و اکتشاف (آبی). از هر صنف، بازیکنی که در پایان بازی بیشترین نفوذ را در آن صنف داشته باشد ۳ امتیاز خواهد گرفت. همچنین هر صنف روشی برای خرج کردن نفوذی که بازیکنان در آن دارند مشخص کرده است.

بازیکنان در هر نوبت حداکثر یکبار می‌توانند از قابلیت هر صنف استفاده کنند.

  • در زمان ثبت وقایع، ۱ جایگاه بیشتر حرکت کنید.
  • عدد تاس را به اندازه ۲ واحد کم یا زیاد کنید.
  • در زمان قرار دادن تاس، طوری عمل کنید که انگار یک کشتی دارید.

کارت‌های زمین

در طول بازی بازیکنان کارت‌های متنوعی جمع آوری خواهند کرد. روش اصلی گرفتن امتیاز همین است. ۵ نوع کارت در بازی وجود دارند که هر کدام برچسب‌هایی دارند:

  • عکس):کارت‌های زمین باید در سمت چپ صفحه بازیکنان قرار بگیرند. دو برچسب اصلی آنها شهر و چشم انداز است:
  • عکس): شهرها جایگاه‌های تاس گذاری جدیدی در اختیار بازیکنان می‌گذارند. همچنین ۲ نوع برچسب ثانویه دارند: رصدخانه و کتابخانه.
  • عکس):رصدخانه‌ها، شهرهایی هستند که اکثراً با کارت‌های فضا و کاشی‌های ارتقا تعامل دارند.
  • عکس):کتابخانه‌ها، شهرهایی (یا بندرگاه‌هایی) هستند که روش‌های موثرتری برای ثبت وقایع در صفحه اصلی فراهم می‌کنند.
  • عکس):چشم‌اندازها منفعت‌های ادامه‌داری در زمان تصاحب سایر کارت‌ها یا کاشی‌های ارتقاء برای بازیکنان فراهم می‌کنند.

همچنین، در سمت چپ برخی از کارت‌های زمین، تاثیرات فوری و یکبار مصرفی قرار دارد (بالای نوار آبی رنگ با علامت رعد و برق). به محض اضافه کردن این نوع کارت‌ها به پانورامای خودتان، این تاثیرات را دریافت خواهید کرد.

کارت ‌

  • کارت‌های آب باید در سمت راست صفحه شخصی بازی کنان قرار بگیرد. ۲ برچسب اصلی آنها بندرگاه و آب‌های آزاد است:
  • بندرگاه‌ها جایگاه‌های تاس گذاری جدیدی در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند. همچنین ۱ برچسب ثانویه دارند: کتابخانه.
  • کتابخانه‌ها، بندرگاه‌ها (یا شهرها) هستند که روشی موثرتر برای ثبت وقایع ر صفحه اصلی فراهم می‌کنند.
  • آب‌های آزاد منفعت‌های فوری و یکبار مصرف دارند.

همچنین کارت‌های آب می‌توانند از طریق اتصالات ارتباطی تاثیرات فوری دیگری هم برای شما فراهم کنند. این‌ها همان ۴ نواری هستند که در اطراف هر کارت آب وجود دارند. این تاثیرات یکبار مصرف و به محض اینکه یک کارت آب به پانورامای بازیکن اضافه شود اعمال خواهد شد.

در این مثال، بازیکن کارت آب‌های آزاد سمت راست را به پانومای خودش اضافه کرده است. اتصالات ارتباطی بندرگاه او ۱ سکه و ۱ توشه فراهم می‌کند. اما کارت آب‌های آزاد فقط یک علامت رعد و برق دارند که با توشه در یک ردیف قرار گرفته است. بنابراین، این بازیکن فقط ۱ توشه دریافت می‌کند (علاوه بر ۲  نفوذ آبی رنگ که در زیر کارت مشخص شده). حال این کارت جدید ۳ اتصال ارتباطی تازه برای این بازیکن فراهم می‌کند. (عکس بین متن)

کارت‌ها فضا

کارت‌های فضا باید در بالای کارت‌های زمین یا آب قرار بگیرند. هیچوقت نباید جای یک کارت زیر آنها خالی باشد. ۵ برچسب آنها عبارت است از خورشید، ماه، سیاره، شهاب سنگ و ستاره.

فقط ۱ کارت خورشید و ۱ کارت ماه در بازی وجود دارد. هر کدام از آنها ۳ امتیاز ارزش دارند. اما اگر بازیکنی هر دو کارت را با هم داشته باشد، ارزش هر کدامشان ۷ امتیاز خواهد شد( در مجموع ۱۴ امتیاز).

۵ کارت سیاره در بازی وجود دارد. هر کدامشان ۱ امتیاز به علاوه ۱ امتیاز اضافی به ازای هر برچسب سیاره ارزش دارند (برچسب خودش هم حساب است).

۸ کارت شهاب‌سنگ در بازی وجود دارد، که هر کدام بین ۱ تا ۳ امتیاز ارزش دارد (عدد پایینی در گوشه بالا – سمت چپ). اما، اگر تعداد برچسب‌های شهاب‌سنگ بازیکنی از همه رقبا بیشتر باشد، ارزش هر کدام از کارت‌های شهاب سنگ او ۴ امتیاز خواهد شد. به عنوان مثال اگر ۲ بازیکن هر کدام ۴ برچسب شهاب‌سنگ داشته باشد و بازیکن دیگری ۷ برچسب شهاب‌سنگ داشته باشد، آن بازیکنی که ۷ برچسب دارد به ازای هر کدام از کارت‌های شهاب سنگش ۴ امتیاز می‌گیرد.

۲۱ کارت فضای باقیمانده همگی ستاره هستند. شرایط امتیازگیری از آنها متنوع است و معمولاً به ازای برچسب‌های جمع آوری شده، کاشی‌های ارتقاء یا داشتن نفوذ در اصناف به شما امتیاز می‌دهند.

برخی از کارت‌های فضا دارای تاثیرات فوری و یکبار مصرفی در سمت راست کارت هستند ( در زیر نور آبی رنگ که علامت رعد و برق دارد). به محض اضافه شدن این کارت‌ها به پانورامای شما،‌ تاثیر فوری‌شان اعمال خواهد شد.

کارت‌های ایده

کارت‌های ایده فقط باید از بالا در زیر کارت‌های فضا قرار بگیرند. هر کارت فضا فقط می‌تواند یک کارت ایده در زیر خودش داشته باشد.

کارت‌های ایده خودشان هیچ برچسبی ندارند و برای تصاحبشان هم نیاز به برچسب ندارید، ما برای امتیازگیری از بسیاری از این کارت‌ها به برچسب‌های خاص یا آیتم‌های دیگری نیاز دارید.

وقتی که کارت ایده گرفتید، می توانید آن را از بالا در زیر یکی از کارت‌های فضای خودتان که هنوز هیچ کارت ایده ای در زیر آن نیست بگذارید. اگر چنین جایی نداشته باشید، یا نخواهید کارت ایده را تصاحب کنید (چون فکر می‌کنید امکان رسیدن به هدف آن وجود ندارد)، همیشه این گزینه در اختیار شماست که آن را بسوزانید و یک تاثیر فوری دریافت کنید. این تاثیر فوری همان تاثیری است که در جایگاه کارگرگذاری مجاور با این کارت چاپ شده است( صفحه ۱۶ را ببینید). بهتر است کارت‌هایی که به این شکل می‌سوزند را به پشت در زیر دسته کارت ایده بگذارید. 

کارت های ایده ای که زیر کارتهای فضا قرار گرفته باشند همگی به یک شکل عمل می کنند. آنها هدفی را برای شما مشخص میکنند. اگر به آن هدف برسید امتیاز کارت فضای روی آن کارت دوبرابر خواهد شد.

این کارت فضا به ازای هر برچسب چشم انداز ۱ امتیاز به شما می‌دهد. اما، اگر ۳ برچسب سیاره هم داشته باشید، این کارت ایده امتیاز آن را دوبرابر میکند، پس به ازای هر برچسب چشم انداز ۲ امتیاز  به شما خواهد داد.

اگر به هدف یک کارت ایده نرسید، امتیاز کارت فضای قرار گرفته بر روی آن دوبرابر نخواهد شد.نرسیدن به هدف هیچ تاثیر منفی‌ای بر شما نخواهد گذاشت.

دو ستاره یکتای دیگر و نحوه امتیازگیری از آنها:

  •  ۱ امتیاز به ازای هر مجموعه شامل ۱ کارت شهروند، ۱ کارت فضا، ۱ کارت زمین و ۱ کارت آب.
  •  ۳ امتیاز به ازای هر مجموعه شامل ۱ برچسب شهاب سنگ، ۱ برچسب سیاره و ۱ برچسب ستاره.

کارت‌های شهروند

کارت های شهروند باید از سمت پایین در زیر کارت‌های زمین یا آب قرار بگیرند.

کارتهای شهروند هیچ برچسبی ندارند، اما برای تصاحب آنها باید برچسب‌های مشخصی را داشته باشید در سمت راست اسم آنها ۱ یا چند برچسب وجود دارد. هر کارت شهروند را فقط میتوان در زیر کارت زمین یا کارت آبی قرار داد که حداقل یکی از برچسب‌های مورد نیازش را داشته باشد.

وقتی کارت شهروندی را بازی کنید، یا میزان مفید بودن کارتی که روی آن قرار گرفته را بیشتر می‌کند، یا اینکه در طول بازی منفعت دیگری نصیب شما می‌کند. در زیر هر کارت زمین یا آب فقط ۱ کارت شهروند میتوان قرار داد.

این شهر به بازیکن اجازه میدهد ۱ کاشی ارتقاء زمین بخرد یا اینکه ۲ نفوذ زرد کسب کند. اما وقتی که این Farmer در زیر آن قرار بگیرد، ۱ سکه هم به بازیکن خواهد داد.

قابلیت شهروندان را میتوان قبل یا بعد از قابلیت کارت زمین یا آب فعال کرد. در مثال بالا، بازیکن می‌تواند قبل از خریدن کاشی ارتقاء، ابتدا سکه را کسب کند و بعد حتی آن سکه را برای خرید خرج کند.

کارت Scholar باید در زیر یک کتابخانه یا رصدخانه قرار بگیرد. Scribe باید در زیر یک چشم انداز قرار بگیرد. Enforcer باید در زیر یک کارت آب های آزاد قرار بگیرد (این امر برای تمام شهروندان با قابلیت استراحت برقرار است). Messenger باید در زیر یک شهر یا بندرگاه قرار بگیرد.

اولین کارت ستاره صفحه بازیکن، در پایان بازی به ازای هر جفت شامل ۱ کارت شهروند و ۱ کاشی ارتقاء ۱ امتیاز به شما می‌دهد. شما میتوانید با بازی کردن کارت ایده در بالای این کارت ستاره، امتیاز آن را دوبرابر کنید.

در این مثال نمایی از پانورامای یک بازیکن بعد از چند نوبت را تماشا می کنید، کارت‌های زمین در چپ، کارتهای آب در راست، کارتهای فضا و ایده در بالا، و کارتهای شهروند در پایین.

صفحه بازیکنان نمایانگر ،پایتخت یعنی شهر بغداد است. از نظر روند بازی این صفحه مثل یک کارت شهر کارت، بندرگاه کارت ستاره و ۱ کارت شهروند در زیر قرار گرفته است. از تمام جوانب، اینها دقیقا شبیه به کارتهای بازی در نظر گرفته می شوند. در منطقه وسط یک رصدخانه و کتابخانه با ۴ جایگاه تاس گذاری وجود دارد. این قسمت ها از نظر فنی کارت محسوب نمی شوند. (به عبارت دیگر آنها هیچگاه به عنوان کارت زمین یا آب در نظر گرفته نمی‌شوند).

یک سوم بالا سمت چپ صفحه بازیکن به عنوان کاروان در نظر گرفته می‌شود و مشخص می‌کند تاس‌های بازیکن برای چه مواردی قابل استفاده است. کاشی‌های ارتقاء را میتوان در این ناحیه گذاشت تا قابلیت‌های و فرصت‌های جدیدی شکل بگیرد.

تصاحب کارت

معمولا بازیکنان کارت ها را از بین کارت‌های موجود که به رو هستند تصاحب می‌کنند. اما، برخی از تاثیرات خاص در بازی وجود دارد که به شما می‌گویند از بالای دسته کارت‌ها، کارت بردارید.

کارت‌های زمین و آب خودشان هزینه ای ندارند. هزینه آنها را اکشنی که انجام می‌دهید تعیین می‌کند. هزینه کارت‌های فضا همیشه سکه و بر اساس محل قرارگیری آنها متغیر است (بین ۳ تا ۵ سکه). کارت‌های ایده همیشه مجانی هستند، اما به ندرت آنها را تصاحب خواهید کرد. کارت‌های شهروند هزینه مشخصی دارند که با علامت سکه در گوشه بالا سمت چپ هر کارت نشان داده شده است (بین صفر تا ۳ سکه).

  • تصاحب یک کارت شهروند
  • تصاحب یک کارت زمین
  • تصاحب یک کارت آب
  • تصاحب یک کارت فضا
  • تصاحب یک کارت ایده

 تصاحب یک شهروند به شکل مجانی(اما اگر نفوذ بخواهید باید پرداخت شود)

۳ کارت بالایی دسته کارت زمین را بکشید، یکی را تصاحب کنید و ۲ کارت دیگر را به ترتیب دلخواه در زیر دسته کارت زمین بگذارید.

۳ کارت بالایی درسته کارت آب را بکشید، یکی را تصاحب کنید و ۲ کارت دیگر را به ترتیب دلخواه در زیردسته کارت آب بگذارید.

در پشت تمام کارت‌های زمین و آب یک یادآور وجود دارد:

هر زمان بازیکنی از یک جایگاه تاس گذاری برای کسب یک کارت زمین یا آب استفاده، کند این انتخاب را دارد که به جای برداشتن یکی از کارت های به رو قرار گرفته، ۳ کارت از دسته کارت مربوطه بکشد و یکی را نگه دارد. به این منظور، باید یا یک کبوتر در دسترس داشته باشد، یا اینکه ۱ توشه بپردازد اگر این کار را بکند، باید یکی از کارت‌هایی که کشیده را تصاحب کند.

کارت های به رو قرار گرفته کنار صفحه اصلی فقط در پایان نوبت بازیکن دوباره پر می‌شوند. اگر کارتی تصاحب شده باشد، یک جایگاه خالی برای پر شدن وجود دارد. ابتدا تمامی کارت‌های به رو قرار گرفته را در جهت ذکر شده در پایین حرکت دهید تا جاهای خالی پر شود و سپس کارت‌های جدیدی از روی دسته کارتهای مربوطه بکشید و جایگاه های موجود را پر کنید. هر کارگر یا نفوذ باید روی کارتی که هست باقی بماند و با آن حرکت کند.

  • کارت های شهروند و زمین به سمت راست حرکت می‌کنند.
  • کارت های فضا و آب به سمت چب حرکت می‌کنند.
  • کارت های ایده به سمت پایین حرکت می‌کنند.

در مثال زیر اگر Stargazer تصاحب بشود، Scribe و Fisherman هر دو یک فضا به سمت راست حرکت می کنند. کارگر سبز رنگ باید روی Scribe و نفوذ آبی باید روی Fisherman باقی بماند. یک کارت شهروند جدید رو شده و در جایی که قبلا کارت Fisherman وجود داشته قرار میگیرد.

کارگرهای روی کارت‌ها

در زمان تصاحب کارت، اگر ۱ یا چند کارگر روی آن بود، آنها را هم بردارید و در انبار خودتان بگذارید.

قانون مهم:

به جز تاثیرات فوری، منفعت‌های دیگری که یک کارت به شما می‌دهد را نمی توانید در همان نوبتی که آن را تصاحب می کنید استفاده کنید. این قانون از به وجود آمدن هرگونه مشکل در زمانبندی برخی کارت‌های شهروند و چشم انداز جلوگیری می‌کند.

کاشی های ارتقاء

علاوه بر تصاحب کارت ها، بازیکنان می‌توانند کاشی‌های ارتقاء هم برای کاروان خودشان تصاحب کنند.

نحوه عملکرد کاروان را بعدا که تاس گذاری را پوشش دادیم توضیح خواهیم داد. (صفحه ۱۴ را ببینید). در این بخش فقط خود کاشی‌های ارتقاء و اینکه چرا یک بازیکن ممکن است بخواهد آنها را تصاحب کند پوشش می دهیم. ۵ نوع کاشی ارتقاء در بازی وجود دارد که عملکرد تمام آنها یکسان است ولی علائم یکتای آنها معمولا روی کارت ها وجود دارد که به شما قابلیت یا امتیاز خواهد داد.

  • زمین
  • آب
  • فضا
  • معمولی
  • ویژه

هزینه کاشی‌های ارتقاء زمین آب فضا و معمولی در جایی از صفحه که نگهداری می‌شوند مشخص شده است.

کاشی های ارتقاء ویژه هزینه ای ندارند، اما تصاحب آنها بسیار سخت تر است – معمولا با پیشروی در نوار ثبت وقایع آنها را تصاحب می‌کنید.

کاشی های ارتقاء باید کاملا در کاروان شما که به شکل طومارهای کاغذی در بخش بالایی صفحه شخصیتان قرار دارد جای بگیرند کاشی ها نباید روی هم سوار شوند و نباید از لبه های کاغذها بیرون بزنند کاشی‌ها را می‌توانید برعکس کنید( فقط در مورد کاشیهای زمین و آب اما اجازه چرخاندن آنها را ندارید همیشه باید علائم آنها به شکل درستی رو به بالا باشد). وقتی که یک کاشی در صفحه شما قرار بگیرد دیگر امکان جابجایی یا حذف کردن آن وجود ندارد.

در بسیاری از جایگاه‌های کاروان شما علائم از پیش چاپ شده ای وجود دارد. زمانی که آن جایگاهها را با کاشیهای ارتقاء بپوشانید، اثر فوری آنها را به دست می آورید.

بر روی برخی از کاشی های ارتقاء امتیاز پیروزی چاپ شده است. این کاشی‌ها کاملا مربوط به پایان بازی هستند و در طول بازی هیچ تاثیری ندارند.

کاشی های ارتقاء ویژه (صورتی) برچسب هم دارند. این برچسب ها دقیقا شبیه به برچسب سایر کارت ها عمل می‌کنند یعنی هر چشم اندازی که به آنها ارجاع بدهد را فعال می‌کنند، به ثبت وقایع کمک می کنند، توسط کارت های ستاره امتیاز ایجاد می‌کنند و برای رسیدن به اهداف کارت‌های ایده به شما کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر این بازیکن ارتقاء ویژه ای که یک برچسب بندرگاه دارد را تصاحب کند، فورا ۱ سکه از چشم انداز خودش دریافت می کند. کارت ستاره هم ۱ امتیاز بخاطر آن تولید خواهد کرد و این برچسب او را یک قدم به ۵ برچسب بندرگاهی که برای تکمیل کردن هدف کارت ایده‌اش نیاز دارد نزدیک خواهد کرد.

برچسب های اصلی (شهر، چشم انداز، بندرگاه و آب‌های آزاد) که بر روی کاشی‌های ارتقاء ویژه قرار دارند در امتیاز شماری برچسب‌ها در پایان بازی حساب خواهند شد.

بسیاری از کاشی‌های ارتقاء ۱ یا چند امکانات دارند. از این امکانات در زمان انجام اکشن‌های تاس گذاری استفاده خواهد شد. در کاروان هر بازیکن یک شتر در ستون اول و یک تلسکوپ در ستون ششم وجود دارد.

  • تلسکوپ
  • شتر
  • کبوتر
  • کشتی

بر روی برخی از کاشی‌های ارتقاء یک تخفیف سکه یا توشه وجود دارد. زمانی که از تاسی استفاده کنید که در ستون مربوط به آن در کاروان شما تخفیف وجود دارد، کل آن اکشن ۱ تخفیف از منبع نشان داده شده دریافت می‌کند.

بر روی برخی از کاشی‌های ارتقاء امکان تغییر تاس وجود دارد که به شما اجازه می دهد قبل از استفاده از تاس، عدد آن را به شکل فیزیکی تغییر دهید. بعدا توضیحات بیشتری در این مورد خواهیم داد.

نوبت بازیکنان

مسافران جنوب دجله در تعداد نوبت نامعینی بازی می‌شود. با شروع از بازیکن آغازگر، هر بازیکن یک نوبت بازی میکند و بعد نوبت نفر بعدی در جهت عقربه های ساعت خواهد شد. بازی به همین شکل ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که شرط پایان بازی فعال شود.

هر بازیکن در نوبت خودش یکی از کارهای زیر را انجام میدهد:

تاس گذاری

هر بازیکن یک مجموعه تاس شخصی دارد. این تاس‌ها همیشه در صفحه شخصی بازیکن یا بر روی کار‌‌ت‌هایی که قبلا تصاحب کرده قرار می‌گیرند کاروانی که روی صفحه شخصی شماست مشخص می‌کند که هر کدام از وجه های تاس چه امکانات و منافعی دارد.

کارگر گذاری

بازیکنان در شروع بازی ۱ کارگر زرد و ۱ کارگر آبی در اختیار دارند. این کارگرها همیشه بر روی کارت‌های اطراف صفحه اصلی قرار داده می‌شوند. وقتی که کارگری روی کارتی قرار بگیرد، تبدیل به یک منبع عمومی می‌شود که تمام بازیکنان به آن دسترسی دارند. کاملا این امکان وجود دارد که در طول بازی یک بازیکن هیچ کارگری در اختیار نداشته باشد و بازیکن دیگری مثلا ۶ کارگر در اختیار داشته باشد.

استراحت

در نهایت زمانی خواهد رسید که بازیکنی تمام تاس‌هایش را استفاده کرده باشد و هیچ کارگری هم در اختیار نداشته باشد. در چنین شرایطی، بازیکن باید استراحت کند. با این کار، تاس‌هایش را پس میگیرد، کمی منبع جمع میکند و در نوار ثبت وقایع پیشروی خواهد کرد. حتی بازیکنان میتوانند قبل از اینکه مجبور به استراحت شوند، این گزینه را انتخاب کنند. هرچند معمولا قابلیت‌های شهروندان شما را تشویق می‌کنند در زمان انتخاب گزینه استراحت بیشتر از ۱ تاس در انبارتان نداشته باشید.

تاس گذاری

در شروع بازی هر بازیکن ۳ تاس در اختیار دارد که در زمان چیدمان بازی ریخته می شوند. تاس‌ها همیشه در صفحه شخصی بازیکن یا بر روی کارتهایی که قبلا تصاحب کرده قرار میگیرند. تاس‌ها را فقط در جایگاه های خالی و فاقد تاس میتوان گذاشت. برای هر اکشن تاس گذاری، بازیکن فقط یک تاس قرار میدهد.

  • بر روی برخی از جایگاههای تاس گذاری هیچ امکاناتی چاپ نشده است.
  • بقیه آنها ممکن است به امکانات خاصی مثل کشتی نیاز داشته باشند.
  • حتی بر روی برخی از آنها چند امکانات نمایش داده شده و به تمام آنها نیاز دارند.

اگر هیچ امکاناتی نشان داده نشده باشد، هر تاسی را میتوان در آنجا گذاشت. اگر ۱ یا چند امکانات نشان داده شده باشد، تمام آنها مورد نیاز هستند. ۳ روش برای فراهم کردن امکانات وجود دارد قابلیت‌های صنف ها (مثل خرج کردن نفوذ آبی برای دریافت یک کشتی)، کارت‌های شهروندان و کاروان.

یکبار در هر نوبت بازیکن می تواند ۱ نفوذ آبی خرج کند تا یک کشتی استخدام کند. این یک تاثیر موقتی است که در زمان تاس گذاری میتوان از آن استفاده کرد. اگر بندرگاهی نیاز به ۲ کشتی داشته باشد، این قابلیت فقط میتواند یکی از آنها را تامین کند کشتی دیگر را باید یا از کارت های شهروندان یا از کاروان فراهم کنید.

برای استفاده از این کارت زمین، به یک شتر و یک کبوتر نیاز دارید. اما، کارت شهروندی که در زیر این کارت قرار گرفته برای هر تاسی که روی این کارت قرار بگیرد یک کبوتر فراهم میکند. پس برای استفاده از این کارت فقط به یک شتر نیاز دارید که می توانید آن را از کاروانتان تامین کنید. کارت‌های شهروندان فقط بر روی کارتی که در زیر آن قرار گرفته اند اثر دارند نمیتوان از این کبوتر در جای دیگری به جز این کارت زمین خاص استفاده کرد.

تاس گذاری

جایی که معمولا امکانات در آن وجود دارد، کاروان شماست. کاروان جدولی با ۶ ستون و ۳ ردیف است. هر ستون متناظر با یکی از وجه های تاس است. در شروع بازی یک شتر در ستون اول و یک تلسکوپ در ستون ششم آن وجود دارد. در طول بازی، با تصاحب کاشی‌های ارتقاء میتوانید کاروان خودتان را به شکل دلخواه بسازید کاشیهای ارتقاء را در صفحه ۱۲ معرفی کردیم. در این بخش نحوه استفاده از آنها برای تاس گذاری را توضیح خواهیم داد.

                                                                                                                                    

در این مثال، میتوانبم موارد زیر را ببینیم:

  • تاس‌های ۱ یک شتر دارند و می‌توان به شکل اختیاری آنها را به ۲ افزایش داد.                                                      
  • تاس‌های ۲ یک شتر دارند و میتوان به شکل دلخواه آنها را به ۳ افزایش داد.                                                                         
  • تاس‌های ۳ یک شتر و یک کبوتر دارند.                                                                                 
  • تاس‌های ۴ یک تلسکوپ و ۱ تخفیف توشه دارند.                                                                    
  • تاس‌های ۵ را میتوان به شکل اختیاری به ۴ تبدیل کرد.                                                                                   
  • تاس‌های ۶ یک تلسکوپ و ۲ تخفیف سکه دارند.

بازیکنان می‌توانند در نوبتشان از هر تعداد علامت تغییر تاس استفاده کنند. در مثال بالا، ۱ را میتوان به ۲ تبدیل کرد، که بعد می‌تواند فورا تبدیل به ۳ شود. هر چند بازیکن ۲ تغییر تاس منفی در ستون پنجم دارد، اما نمیتواند با آنها ۵ را به ۳ تبدیل کند، چرا که با اولین تغییر عدد تاس ۴ می‌شود و دیگر ۵ نیست. به عبارت دیگر میتوان تغییر تاس‌ها را به شکل زنجیر وار به هم متصل کرد، اما نمیتوان آنها را به شکل پشته‌ای استفاده کرد.

قانون مهم:

امکان کاهش ۱ به ۶ و افزایش ۶ به ۱ با یک تاس وجود ندارد.

یکبار در هر نوبت، بازیکنان می توانند ۱ نفوذ زرد رنگ خرج کنند تا ارزش تاس‌های درون انبار شان را ۲ واحد افزایش یا کاهش دهند. میتوان این ۲ واحد را روی یک تاس اعمال کرد، یا اینکه بر روی دو تاس متفاوت هر کدام یکی این کار را میتوان قبل یا بعد از استفاده از یک تغییر تاس زنجیره ای در کاروان استفاده کرد اما در نه میانه‌ی آن.

وقتی که یک تاس گذاری انجام دادید، حال می‌توانید اکشن‌های آن جایگاه را با هر ترتیب دلخواه اعمال کنید. اکشن‌ها همیشه اختیاری هستند. برخی از اکشن ها هزینه دارند که باید قبل از انجام اکشن به شکل کامل پرداخت شود. یادتان باشد که کارت‌های شهروند ممکن است قابلیت‌هایی داشته باشند که به تامین هزینه‌های یک اکشن کمک کنند.

در این مثال، اولین کارت به یک شتر نیاز دارد و به شما اجازه میدهد یک کاشی ارتقاء زمین بخرید یا اینکه ۲ نفوذ زرد رنگ دریافت کنید. کارت دوم به یک شتر و یک تلسکوپ نیاز دارد و به شما اجازه می دهد ۱ کارت فضا بخرید و ۱ نفوذ آبی به دست آورید، کارت شهروندی که در زیر آن قرار دارد یک سکه به شما خواهد داد. کارت سوم به ۲ کشتی نیاز دارد و به بازیکن اجازه میدهد یک کارت آب بخرد این اکشن در حالت عادی به یک توشه نیاز دارد، اما این توشه توسط کارت شهروندی که زیر آن قرار دارد تامین می‌شود. چهارمین کارت به یک کشتی نیاز دارد که توسط کارت شهروند زیرش تامین می‌شود (پس هر تاسی را میتوان اینجا گذاشت) و به بازیکن اجازه میدهد ۱ تاس را آزاد کند. عدد ۱ تاس را کم یا زیاد کند (نیازی نیست که همان تاس آزاد شده باشد) و ۱ توشه به دست آورد.

تاس گذاری

شهرها و بندرگاه های زیادی در بازی وجود دارد که جایگاه های اکشن متنوعی دارند. اما تمام آنها ساختار یکسانی دارند امکانات روی جایگاههای تاس گذاری هزینه های سمت چپ پیکان و منفعت هایی که در سمت راست پیکان هستند. یادتان باشد که برخی از کارتها و کاشیهای ارتقاء هزینه ذاتی دارند که در این جایگاه های اکشن نمایش داده نشده اند (صفحه ۱۱ و ۱۲ را ببینید).

در این دفترچه تمام جایگاههای تاس گذاری با جزئیات توضیح داده نشده است

  • لیست علائمی که در پشت دفترچه هست به شما کمک خواهد کرد تا تمام آنها را درک کنید برای شفافیت بیشتر ۶ جایگاه شروع بازی را در این بخش پوشش داده ایم:

  1. به یک شتر نیاز دارد. ۲ توشه خرج کنید تا ۱ کارت زمین و ۱ سکه به دست آورید با ترتیب دلخواه
  2. به یک تلسکوپ نیاز دارد. یک کارت فضا یا یک کاشی ارتقاء فضا به دست آورید.
  3. به یک کبوتر نیاز دارد. ثبت وقایع کنید یا اینکه یک کارگر را بردارید و ۱ نفوذ در یک صنف دلخواه بگذارید.
  4. یک کارت شهروند تصاحب کنید یا اینکه ۲ توشه دریافت کنید.
  5. یک کاشی ارتقاء معمولی تصاحب کنید یا ۲ سکه دریافت کنید.
  6. به یک کشتی نیاز دارد. ۲ توشه مصرف کنید تا یک کارت آب تصاحب کنید.

هر زمان بازیکنی این قابلیت را کسب کند، میتواند ۱ تاس را آزاد کند. در اکثر موارد، این قابلیت به آنها اجازه می‌دهد یک تاس که قبلا روی صفحه شخصی یا یک کارت گذاشته اند را بردارند، دوباره بریزند و در انبارشان قرار دهند. به این شکل نه تنها در نوبت بعدی یک تاس اضافی دارند، بلکه آن جایگاه هم برای استفاده مجدد خالی خواهد شد. بازیکنان حتی می‌توانند از این قابلیت برای آزاد کردن تاسی که درهمان نوبت گذاشته اند هم استفاده کنند. اگر بازیکن تاسی روی صفحه اش نداشته باشد یا نخواهد تاسی را آزاد کند، می‌تواند به جای این استفاده از این قابلیت یکی از تاس‌های داخل انبارش را دوباره بریزد.

در ۲ ستون از نوار ثبت وقایع این علامت وجود دارد. وقتی که وارد این جایگاه ها شدید، باید یک تاس جدید از مخزن بازی بردارید، آن را بریزید و در انبار خودتان بگذارید این تاثیر همیشه اجباری است.

در این مثال، بازیکن آبی یک تاس با عدد ۱ بر روی کارت شهرش گذاشته است. این کار امکان پذیر است چرا که تاس با عدد ۱ همیشه ۱ شتر در کاروان دارد. حالا می‌تواند ۲ توشه خرج کند تا یک کارت زمین تصاحب کند و ۱ سکه هم دریافت می‌کند. حتی می‌تواند این ۱ سکه را قبل از انتخاب کارت شهر دریافت کند (ممکن است بخواهد آن را به بازیکنی که بر روی آن کارت نفوذ دارد پرداخت کند). قبل یا بعد از انجام این کار می‌تواند با استفاده از کارت شهروندی که زیر این کارت شهر است یا یک کارگر بردارد یا اینکه بر روی یک کارت نفوذ بگذارد.

کارگرگذاری

در شروع بازی هر بازیکن ۱ کارگر سبز و ۱ کارگر آبی در اختیار دارد. در طول بازی، بازیکنان کارگرگذاری کرده و تعدادی کارگر را نیز به انبارشان برمی گردانند. در زمان کارگرگذاری، باید کارگر را بر روی یکی از کارت‌های به رو قرار گرفته اطراف صفحه اصلی بگذارید (به جز کارت‌های فضا). اکشنی که انجام میدهید در حاشیه ی صفحه و در جایی که کارت قرار دارد مشخص شده است. فقط در صورتی میتوانید کارگرگذاری انجام دهید که حداقل قادر به انجام ۱ بخش از اکشن چاپ شده باشید (نمیتوانید کارگر را بگذارید و هیچ کاری نکنید).

  • بر روی هر کارت شهروند، فقط ۱ کارگر سبز رنگ میتواند قرار بگیرد.
  • ثبت وقایع کنید و ۱ توشه به دست آورید (به ترتیب دلخواه).
  • یک کاشی ارتقاء معمولی به شکل مجانی تصاحب کنید.
  • بر روی تمام اصناف ۱ نفوذ بگذارید.
  • یک کارت فضا با تخفیف ۱ سکه ای تصاحب کنید.

  • بر روی هر کارت زمین، ۱ کارگر سبز و ۱ کارگر زرد میتواند قرار بگیرد.
  • ۳ توشه خرج کنید ۳ کارت بالای دسته کارت زمین را بکشید. یکی را تصاحب کنید و ۲ کارت دیگر را به ترتیب دلخواه در زیر دسته کارت زمین قرار دهید. 
  • یک کاشی ارتقاء زمین تصاحب کنید (با هزینه ۳ سکه یا ۲ نفوذ زرد رنگ)
  •  ۲ سکه بگیرید و ۱ نفوذ در صنف زرد رنگ بگذارید.
  • یک کارت شهروند تصاحب کنید (هزینه سکه ای چاپ شده اش را پرداخت کنید) و عدد یک تاس را به اندازه ۱ واحد کم یا زیاد کنید.

بر روی هر کارت آب، ۱ کارگر سبز و ۱ کارگر آبی رنگ میتواند قرار بگیرد.

  • یک تاس را آزاد کنید و عدد یک تاس را به اندازه ۱ واحد کم یا زیاد کنید(۲مرتبه) میتوانید تمام این تاثیر را روی یک تاس اعمال کنید یا حتی بین ۳ تاس متفاوت تقسیم کنید.
  •  ۲ توشه بگیرید و ۱ نفوذ در صنف آبی رنگ بگذارید.
  • یک کاشی ارتقاء آب تصاحب کنید (با هزینه ۳ سکه یا ۲ نفوذ آبی رنگ)
  • ۳ توشه خرج کنید ۳ کارت بالای دسته کارت آب را بکشید. یکی را تصاحب کنید و ۲ کارت دیگر را به ترتیب دلخواه در زیر دسته کارت آب قرار دهید.

بر روی هر کارت ایده، ۱ کارگر سبز رنگ و ۱ کارگر زرد رنگ میتواند قرار بگیرد.

  • ۲ سکه بگیرید
  • ۱ سکه بگیرید و ۱ تاس آزاد کنید(به ترتیب دلخواه)
  • ۱ توشه بگیرید و ۱ نفوذ در یک صنف دلخواه بگذارید.
  • ۲ توشه بگیرید
  • بازیکنان به هیچ عنوان حق ندارند کارگری که در یک نوبت در صفحه گذاشته اند را در همان نوبت به انبارشان برگردانند. اگر کارگر را روی کارتی قرار دهید که می خواهید تصاحب کنید (که باعث میشود کارگر را پس بگیرید)، حق تصاحب آن کارت در آن نوبت را ندارید.
  • این تاثیر به بازیکنان اجازه میدهد یک کارگر از روی یک کارت به رو قرار گرفته دلخواه به انبارشان برگردانند.

در مثال زیر بازیکن آبی همین حالا یک کارگر سبز رنگ روی سمت راست ترین کارت شهروند قرار داده تا ۱ کارت فضا با تخفیف ۱ سکه ای تصاحب کند. در یکی از نوبت های قبلی این بازیکن کارت چشم اندازی که در اینجا نشان داده شده است را تصاحب کرده است که اثر آن در مثال زیر فعال میشود. مراحلی که این بازیکن طی میکند به این شکل است:

  1. او ۴ سکه برای تصاحب کارت شهاب‌سنگ می‌پردازد و آن را به پانورامای خودش اضافه میکند یک تاثیر فوری ثبت وقایع فعال می شود. همچنین کارت چشم انداز هم فعال خواهد شد. او میتواند تاثیرات را به ترتیب دلخواه فعال کند.
  2. او تصمیم میگیرد از کارت چشم انداز خودش سکه بگیرد و عدد تاس دیگرش را ۱ واحد کم کند.
  3. حال ثبت وقایع انجام می شود و به جایگاه زیر کارگر سبز رنگ پیشروی می کند، چرا که ۴ بندرگاه مورد نیاز را دارد. او فورا کارگر سبز رنگ جایگاه مجاور را به انبار خودش منتقل می کند. کاشی موجود در آن جایگاه ثبت وقایع به او اجازه می دهد یک کارگر را به انبارش برگرداند. او دوست دارد کارگری که همین نوبت گذاشته را به انبارش برگرداند، اما اجازه این کار را ندارد. بازیکن قرمز نفوذ زیادی روی کارتهای دارای کارگر دارد. پس به جای اینکه چیزی به بازیکن قرمز بدهد، تصمیم می گیرد کارگر آبی را از روی کارت آب بردارد.
  4. او می توانست یک نفوذ مشکی رنگ خرج کند تا برای بار دوم ثبت وقایع انجام دهد اما متاسفانه برچسب های لازم برای پیشروی را در اختیار نداشت.

استراحت

اگر بازیکن نتواند در نوبت خودش تاس گذاری یا کارگرگذاری انجام دهد، یا نخواهد که این کارها را بکند، می‌تواند استراحت کند. اگر این کار را بکند، ابتدا باید تعداد تاس‌هایی که داخل انبارش باقی مانده را بشمارد. اگر هیچ تاسی در انبارش نباشد یا فقط ۱ تاس باشد تمام قابلیت‌های زمان استراحت بازیکن فعال می‌شود. اگر ۲ تاس یا بیشتر در انبارش باشد، هیچ کدام از قابلیت‌ها فعال نمی شود.

 سپس، بازیکن باید تمام تاس‌هایش را از پانورامای خودش بردارد، دوباره بریزد و در انبارش بگذارد. اگر از قبل تاسی در انبار بازیکن بود، بازیکن می‌تواند در صورتی که بخواهد، آنها را هم دوباره بریزد.

حال اگر بازیکن جواز فعال کردن قابلیت‌های زمان استراحت را دریافت کرده است، آنها را به ترتیب دلخواهش فعال می‌کند. تمامی این قابلیت‌ها اختیاری هستند. قابلیت‌های زمان استراحت از شهروندان دارای نوار آبی رنگ می‌آیند. تمامی بازیکنان در شروع بازی یکی از آنها را در اختیار دارند. کارت‌های شهروندی که این قابلیت‌ها را داشته باشند همیشه زیر کارت‌های آب‌های آزاد قرار می گیرند.

پایان بازی

وقتی که یکی از بازیکنان به یکی از ۵ جایگاه پایانی نوار ثبت وقایع برسد، شرط پایان بازی فعال می‌شود. بعد از اینکه این بازیکن نوبتش را تمام کرد، بازی یک دور دیگر ادامه پیدا می‌کند و تمام بازیکنان ۱ نوبت دیگر بازی میکنند (از جمله بازیکنی که باعث فعال شدن شرط پایان بازی شده است).

امتیاز‌شماری

۱. برچسب‌های اصلی زمین و آب

یادتان باشد که برچسب‌های داخل کاروان را هم حساب کنید.

۲. بازیکنانانی که کارت شهاب‌سنگ دارند باید بررسی کنند که چه کسی بیشترین برچسب شهاب‌سنگ را دارد (باید از تمام بازیکنان دیگر بیشتر باشد). همچنین یادتان باشد که برچسبهای داخل کاروان را هم حساب کنید. 

۳. کاروان 

تمامی امتیازات چاپ شده بر روی کاشیهای ارتقاء

۴. دارا بودن اکثریت در صنف‌ها در هر صنف بازیکنی که بیشترین نفوذ را در آن صنف دارد ۳ امتیاز میگیرد. در صورت تساوی، هیچ بازیکنی ۳ امتیاز آن صنف را نمی‌گیرد.

بازیکنی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد برنده بازی است! در صورت تساوی از بین آنها کسی که بیشترین نفوذ را در صنف مشکی رنگ دارد برنده است. در صورت تساوی مجدد از بین آنها کسی که بیشترین نفوذ را در صنف زرد رنگ دارد برنده است. در صورت تساوی مجدد از بین آنها کسی که بیشترین نفوذ را در صنف آبی دارد برنده است و در صورت تساوی مجدد پیروزی مشترک حاصل خواهد شد.

مثال امتیازشماری:

بازیکن آبی ۵۳ امتیاز از موارد زیر می گیرد:

۱- برچسب های اصلی زمین و آب

۲ شهر = ۲ امتیاز

۳ چشم انداز = ۳ امتیاز

۱ بندرگاه = صفر امتیاز

۴ آب آزاد = ۵ امتیاز

۱ مجموعه برچسب یکتا = ۵ امتیاز (۱) بندرگاه برای ساختن مجموعه دوم کم دارد

۲- کارت های فضا و کارتهای ایده تصاحب شده

این بازیکن جمعا ۷ شهاب سنگ دارد، فرض کنیم که از همه بیشتر دارد به ترتیب از چپ به راست:

اولین کارت فضا = ۴ امتیاز

دومین کارت فضا = ۳ امتیاز (۱ شهروند برای رسیدن به هدف کارت ایده کم دارد)

سومین کارت فضا = ۴ امتیاز

چهارمین کارت فضا = ۵ امتیاز (از ۵ جفت کارت شهروند و کاشی ارتقاء)

پنجمین کارت فضا = ۸ امتیاز (۴ امتیاز که بخاطر رسیدن به هدف کارت ایده ۲ برابر شده است)

۳- کاروان

۱۱ امتیاز از کاشیهای ارتقاء

۴- داشتن اکثریت در صنف‌ها

۳ امتیاز بخاطر داشتن بیشترین نفوذ در صنف مشکی رنگ

بازی تک نفره

چیدمان

یک بازی دونفره را با تغییرات زیر بچینید:

۱. یکی از صفحات بازیکن را برعکس کنید تا به سمت هوش مصنوعی قرار بگیرد. این صفحه حریف شماست. هر صفحه هوش مصنوعی تمرکز مختص خودش را دارد و بازی کردن در مقابل هر کدام از آنها تجربه متفاوتی ایجاد می‌کند.

  • هوش مصنوعی متمرکز بر فضا
  • هوش مصنوعی متمرکز بر ارتقاء
  • هوش مصنوعی متمرکز بر شهروندان
  • هوش مصنوعی متمرکز بر ثبت وقایع

۲. هیچ تاسی به هوش مصنوعی ندهید. در عوض ۲ نشانگر بازیکن استفاده نشده را بردارید، یکی را در جایگاه بالا سمت چپ نوار منابع او و دیگری را در جایگاه صفر از نوار شهاب سنگ او بگذارید نشانگر بازیکن رنگ خودش را در جایگاه شروع نوار ثبت وقایع بگذارید.

۳. حریف هم بازی را با ۱ کارگر زرد رنگ و ۱ کارگر آبی رنگ شروع می‌کند.

۴ . هوش مصنوعی همیشه نفر دوم است. او هیچ توشه یا سکه ای نمی گیرد، اما در شروع بازی ۱ نفوذ در صنف زرد و ۱ نفوذ در صنف آبی دارد. بقیه نفوذهای او را در انبارش بگذارید.

محدودیت های نفوذ:

بر خلاف بازیکنان واقعی هوش مصنوعی محدودیتی برای نفوذهای داخل انبارش ندارد. اگر نفوذهای داخل انبارش تمام شد از یک رنگ نفوذ که در بازی نیست استفاده کنید. این نفوذها هم متعلق به هوش مصنوعی در نظر گرفته میشوند.

۵ . تمامی کارتهای برنامه ریزی را بُر بزنید و آنها را در یک دسته و به پشت در نزدیکی صفحه هوش مصنوعی بگذارید.

کلات دورد بازی

بازی تک نفره بسیار شبیه به بازی چند نفره است. نوبت های شما دقیقا به همان شکل خواهد بود. در نوبت حریف، یا یک کارت برنامه ریزی رو می‌کنید، یا اینکه یک اکشن استراحت را برای هوش مصنوعی اجرا می‌کنید. کار‌‌‌ت‌های برنامه ریزی یا قرمز رنگ هستند یا آبی رنگ و تعدادی علائم دارند:

ارزش سکه

 اولین اکشن

 رنگ کارت 

دومین اکشن

اولویت ارتقاء ویژه و شهاب سنگ (فقط ۴ عدد از ۶ کارت دارای علامت شهاب سنگ هستند).

کارت‌های برنامه‌ریزی

وقتی که خواستید کارت برنامه‌ریزی رو کنید کارت بالایی دسته کارت هوش مصنوعی را رو کرده و در سمت راست دسته کارت و تمام کارت‌هایی که قبلا رو شده بگذارید. سپس : 

۱.  به اندازه ارزش سکه‌ای کارت رو شده نشانگر حریف را در نوار منبع او جلو ببرید. اگر ارزش سکه صفر بود نشانگر را حرکت ندهید. تاثیرات جایگاه‌هایی که نشانگر از آنها می‌گذرد را اعمال کنید که ممکن است تصاحب یک شهاب‌سنگ کسب نفوذ در یک صنف یا گرفتن یک کارت شهروند باشد.

۲. اگر حریف قادر به انجام اکشن اول بود، آن را انجام می‌دهد. اگر نه، به سراغ اکشن دوم می‌رود. او هیچوقت هر دو اکشن را باهم انجام نمی‌دهد. اگر نفوذ یا یکی از کارگرهای مورد نیاز برای کارگرگذاری را نداشته باشد، اکشن اول را انجام نمی‌دهد وقتی که بین دو کارگر به او انتخابی داده شود، اولویت او کارگرگذاری با کارگر سبز است.

اگر حریف در شروع نوبتش ۳ کارت برنامه‌ریزی قرمز یا ۳ کارت برنامه‌ریزی آبی رنگ به رو قرار گرفته داشته باشد استراحت می‌کند در غیر اینصورت کارت جدیدی رو می‌زند. این یعنی او همیشه بین ۳ تا ۵ کارت رو می‌کند.

حریف سومین کارت برنامه‌ریزی آبی خود را رو کرده است،پس در نوبت بعدی استراحت خواهد کرد.

زمانی که حریف اکشنی که بر آن تمرکز دارد انجام می‌دهد، تاثیری که در سمت راست علامت تمرکز روی صحفه او کشیده شده است را انجام دهید.

استراحت

در زمان استراحت، گام‌های نشان دادده شده در نوار آبی رنگ صفحه هوش مصنوعی را به ترتیب از چب به راست انجام دهید.

اولین گام همیشه بررسی کردن آخرین کارت برنامه ریزی رو شده است. اگر در گوشه پایین-سمت راست آن علامت شهاب‌سنگ بود، نشانگر او را در نوار شهاب‌سنگ یک جایگاه جلو ببرید.

دومین گام تصاحب یک کارت فضا کارت شهروند کاشی ارتقاء یا اضافه کردن نفوذ به یک کارت است.

سومین گام ثبت وقایع است.

این گام ها باید به همین ترتیب انجام شوند همچنین درست مثل بازی چند نفره، مطمئن شوید که تا زمان کامل شدن نوبت حریف ردیف کارت‌های اطراف صفحه اصلی را پر نکنید. بعد از استراحت تمام کارت های برنامه ریزی او را دوباره بر بزنید و به پشت در یک دسته قرار دهید.

قوانین خاص

  • هوش مصنوعی تمامی هزینه ها (به جز آنهایی که روی کارتهای برنامه ریزی اوست) و تمامی پیش نیازهای نوار ثبت وقایع را ندیده میگیرد. اما همچنان تمام پاداشهای نوار ثبت وقایع را دریافت خواهد کرد. در ستون آخر، او یک ارتقاء صورتی میگیرد نه یک کارت ایده.

  • هوش مصنوعی تمامی علائم روی کارتها و کاشیهای ارتقائی که تصاحب میکند را ندیده میگیرد که شامل شهاب سنگها نفوذ ارتقاءهای مجانی و ….. است – همه چیزا اما همچنان امتیازات کاشیهای ارتقائی که تصاحب میکندرا می گیرد.

  •  اگر طور دیگری گفته نشده باشد هوش مصنوعی تمامی علائم را درست مثل یک بازیکن عادی حل و فصل میکند در بالای صفحه بازی او چند تغییر کلیدی برای برخی علائم وجود دارد. اگر تاثیر سمت چپ را دریافت کند به جای آن چیزی که در سمت راست نمایش داده شده را حل و فصل می‌کند.

  • هر زمان هوش مصنوعی یک شهاب سنگ گرفت (نه از کارتهای فضا یا کاشی های ارتقاء) نشانگر او را ۱ جایگاه در نوار شهاب سنگ جلو ببرید مگراینکه در بالاترین مکان باشد.

اولویت های هوش مصنوعی

در طول بازی هوش مصنوعی کارت‌ها و کاشی‌های ارتقاء متنوعی تصاحب می کند. همچنین روی کارت‌ها نفوذ می‌گذارد. تمامی این قابلیت ها به اولویت بندی نیاز دارند. اولویتها را نوار منبع و کارتهای برنامه ریزی مشخص می‌کنند.

محل قرارگیری نشانگر در نوار منابع مشخص کننده یک رنگ است (مشکی آبی، زرد یا سبز) و همچنین کارت ایده ای که هوش مصنوعی به آن اولویت می دهد را نشان میدهد بر اساس ردیف‌های بالا وسط و پایین نوار منبع).

رنگ در زمان قرار دادن نفوذ روی کارت‌ها تصاحب کاشی های ارتقاء کارگرگذاری یا برداشتن کارگر مهم است. اگر اولیت رنگ باعث شود هیچ منفعتی نصیب هوش مصنوعی نشود (مثلا هیچ کاشی ارتقائی از آن رنگ موجود نباشد)، او به سراغ رنگ بعدی در جهت عقربه های ساعت می رود.

اولویت رنگ بر اساس نوار منبع،رنگ آبی است.

کارت ایده‌ای هوش مصنوعی به دنبال آن است دومین کارت از پایین.

اگر هوش مصنوعی نتواند با کارت ایده ای که در نظر دارد تعامل کند به سراغ کارت پایین تر بعدی میرود و اگر به انتهای ستون رسید دوباره از بالای ستون شروع میکند.

مجموع ارزش دو کارت برنامه ریزی آخری که رو شده اند (یا اگر فقط یک کارت رو شده ارزش همان کارت) مشخص کننده عددی بین صفر تا ۴ است. در اکثر اکشنهای هوش مصنوعی از این عدد استفاده میشود.

مجموع ارزش دو کارت برنامه ریزی آخری که رو شده‌اند در این مثال ۲ است.

همانطور که در بخش داخلی نوار منبع نشان داده شده، این عدد به هوش مصنوعی کمک میکند تصمیم بگیرد کدام کارت و کاشی ارتقاء برای او اولویت دارد. ممکن است در نگاه اول کمی گیج کننده به نظر برسد، اما اگر بخواهیم ساده صحبت کنیم اگر جمع ارزش‌ها صفر یا ۱ باشد، مرکزی ترین نسبت به صفحه اصلی کارت یا کاشی ارتقاء اولویت دارد با زیاد شدن مجموع این اولویت به سمت بیرون شیفت پیدا می‌کند.

اگر به هر دلیلی هوش مصنوعی نتواند با کارت یا کاشی ارتقائی که برایش اولویت دارد تعامل کند به سراغ انتخاب ممکن بعدی می رود. این مورد با پیکان‌هایی که به سمت چپ و راست حرکت می‌کنند مشخص شده است. او به حرکت کردن در آن مسیر ادامه می‌دهد و اگر به انتها رسید از ابتدای دیگر لیست دوباره در آن جهت حرکت میکند فقط ۳ کاشی ارتقاء مشکی، آبی و سبز وجود دارد. اگر جمع ارزشها ۴ شود، اولویت به سمت درون حرکت میکند طوری که انگار چهار دسته وجود دارد.

با استفاده ۲ مثال این صفحه جمع ارزش‌ها ۲ و اولویت هوش مصنوعی رنگ آبی است. اگر تاثیری از او بخواهد بر روی یک کارت نفوذ بگذارد، ۱ نفوذ از انبارش بر روی دومین کارت آب از سمت چپ قرار می‌گیرد. اگر از قبل در آنجا سوم می گذارد. اگر از قبل در آنجا نفوذ داشته باشد، یا اگر آن جایگاه کارت خالی باشد، نفوذ را روی کارت جایگاه سوم می‌گذارد.

چند تغییر در مورد نحوه عملکرد نفوذ بر روی کارت‌ها در بازی تک نفره وجود دارد. اگر هوش مصنوعی روی کارتی که شما قصد تعامل با آن را دارید نفوذ داشته باشد، همچنان باید ۱ سکه یا توشه را به او پرداخت کنید. با این کار نشانگر او در نوار منبع یک جایگاه حرکت می‌کند. اگر هوش‌مصنوعی بخواهد با کارتی که شما روی آن نفوذ دارید تعامل کند، شما حق انتخاب دارید:

۱. بگذارید تعامل را انجام دهد. سپس ۱ توشه یا ۱ سکه از انبار بازی بردارید.

۲. اجازه ی تعامل به او ندهید. می‌توانید ۱ توشه یا ۱ سکه پرداخت کنید تا اون بر اساس قانون اولویت ،‌سراغ کارت بعدی برود. می‌توانید این کار را هرچند بار که بخواهید و توانش را داشته باشید تکرار کنید.

دقت کنید که شما نمی‌توانید او را از یک نوع کارت خاص محروم کنید. مثلا، اگر بر روی هر ۴ کارت زمین نفوذ داشته باشید، نمی‌توانید ۴ بار پرداخت انجام دهید تا او به سراغ نوع کات دیگری برود.

هوش مصنوعی همیشه روی کارت‌های شهروند فقط کارگر سبز روی کارتهای زمین فقط کارگر زرد و روی کارتهای آب فقط کارگر آبی می گذارد. این یعنی در زمان کارگرگذاری هوش مصنوعی فقط به جمع ارزش رجوع میکند – رنگ تاثیری ندارد.

هوش مصنوعی در زمان برداشتن کارگر همیشه اول کارگر سبز برمی دارد. اگر نبود از اولویت رنگ نوار منبع برای تعیین رنگ کارگری که برمی دارد استفاده می‌کند. اگر چند کارگر از آن رنگ موجود بود، از جمع ارزش برای تعیین کارگری که بر می دارد استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی همیشه در زمان حرکت در نوار ثبت وقایع ۲ انتخاب دارد. اینکه از مسیر بالا یا پایین حرکت کند را رنگ تمام کارتهای برنامه ریزی رو شده مشخص میکند اگر رنگ اکثر آنها آبی باشد مسیر بالاتر را انتخاب میکند. اگر رنگ اکثر آنها قرمز باشد مسیر پایین تر را انتخاب میکند. در صورتی که تعداد رنگها مساوی بود رنگ آخرین کارتی که رو کرده اولویت را مشخص می کند. اگر فقط ۱ مسیر قابل انتخاب باشد همان را انتخاب میکند.

وقتی که هوش مصنوعی به آخرین ستون نوار ثبت وقایع برسد هیچگاه گزینه وسط را انتخاب نخواهد کرد اگر جایگاهی که انتخاب می‌کند را شما اشغال کرده بودید، به یک جایگاه در دسترس دیگر در آخرین ستون می رود. برای رسیدن به آخرین جایگاه نوار ثبت وقایع، او یک کاشی ارتقاء ویژه دریافت می کند نه یک کارت ایده.

قبل از ثبت وقایع ابتدا بررسی کنید که نشانگر هوش مصنوعی نسبت به نشانگر شما در چه وضعیتی است. اگر عقب تر باشد، او ۱ نفوذ مشکی مصرف میکند تا در صورت امکان یک جایگاه بیشتر حرکت کند اگر در یک ستون باشید این کار ۲ نفوذ مشکی خرج دارد و اگر جلوتر از شما باشد ۳ نفوذ مشکی توجه کنید که ممکن است نفوذ مشکی را با حرکت اول به دست آورده باشد. اما، همیشه جایگاه آنها نسبت به شما قبل از اولین حرکت است که میزان نفوذ خرج شده را مشخص میکند فقط اگر هوش مصنوعی مقدار نفوذ مشکی مورد نیاز را داشته باشد حرکت دوم را انجام خواهد داد.

تصاحب کارت‌ها و کاشی‌های ارتقاء

در زمان تصاحب کارت، هوش مصنوعی تمامی علائم روی آن را ندیده می‌گیرد. فقط کارت را بردارید و به پشت در یک دسته نزدیک صفحه او بگذارید. در امتیاز شماری، پایانی بهتر است ۴ دسته کارت برای او درست کنید: دسته کارت شهروندان، دسته کارت زمین و آب، دسته کارت فضا و دسته کارت ایده هوش مصنوعی کارگر گذاری و برداشتن کارگر را مثل شما انجام می‌دهد.

در زمان تصاحب کاشی‌های ارتقاء هوش مصنوعی آنها را با شروع از گوشه پایین – سمت چپ کاروانش در صفحه خودش میگذارد و از همانجا به گذاشتن بقیه کاشی ها ادامه می دهد به شکلی که ردیف پایین را از سمت چپ به راست ، سپس ردیف وسط را از راست به چپ و در نهایت ردیف بالا را از چپ به راست پر کند در صورت نیاز کاشی‌های مستطیل شکل را بچرخانید تا این مسیر مارپیچ حفظ شود. اگر هوش مصنوعی برای قرار دادن یک کاشی ارتقاء جا نداشته باشد آن را در کنار صفحه خودش میگذارد.

در زمان قرار دادن کاشی ارتقاء هر علامتی که توسط کاشی پوشانده شد را حل و فصل کنید.

زمانی که هوش مصنوعی کاشی ارتقاء ویژه (صورتی) کسب میکند از مرجع قسمت پایینی آخرین کارت برنامه ریزی رو شده او استفاده کنید. اگر آن کاشی ارتقاء قبلا تصاحب شده بود به سراغ کاشی بعدی در جهت عقربه های ساعت بروید.

پایان بازی و امتیازشماری

فعال شدن شرط پایان بازی دقیقا شبیه به یک بازی چند نفره است. اگر هوش مصنوعی باعث فعال شدن آن شود، همچنان بعد از شما، یک نوبت دیگر بازی خواهد کرد.

هومن مصنوعی از این موارد امتیاز میگیرد: ۱ امتیاز به ازای هر کارت شهروند تصاحب شده، ۲ امتیاز به ازای هر کارت زمین/آب تصاحب شده، ۳ امتیاز به ازای هر کارت فضا تصاحب شده، ۴ امتیاز به ازای هر کارت ایده تصاحب شده، امتیاز کاشی های ارتقاء تصاحب شده، امتیاز دارا بودن اکثریت در صنف‌ها.

هوش مصنوعی هیچ امتیازی از شهاب‌سنگ‌ها نمیگیرد اما تعداد شهاب‌سنگ او با شما مقایسه می‌شود تا مشخص شود که آیا شما امتیازی از شهاب سنگ‌ها می گیرد یا خیر.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *